måndag 28 augusti 2017

Tack och hej



Nytt läsår, nya möjligheter. Detta gäller inte bara för skolans nästa ambassadör i sociala medier, utan också för våra nya studerande, årets ABI och naturligt de studerande som har gått ut och börjat på nya vägar.

Jag vill berätta lite om vad mina uppgifter som ambassadör i sociala medier har varit, vad jag tyckte och vad jag har lärt mig. 

Förutom de vanligaste uppgifter jag har utfört som: att skriva här i bloggen, uppdatera facebook och instagram konto och skicka ut info till studerande via snapchat. Lite speciellare uppgifter har varit att hålla lektioner för 9:or i Högstadiet i Petalax just om sociala medier. Där berättade jag bland annat om mina uppgifter, sociala mediers inverkan på samhället och olika arbetsplatser. Sen togs teman upp som vad är rätt och fel ute på nätet, vad säger lagen och vad är straffen.

Det som kommer upp på våra sociala medier är bilder, videor, blogginlägg osv. Bilder på instagram på allt möjligt från någon föreläsning som har hållits och ända upp till stora evenemang som balen, resor osv. Lite samma sak gäller facebook och twitter. Vi har också videor på vår egen youtube kanal.

På bloggen skriver jag sedan mera detaljerad om något stort har hänt i skolan, eller om vi har projekt på gång. Det är alltid bra att skriva det in i bloggen och absolut att ta med bilder, för en bild säger mera än tusen ord :)


Det man lär sig som ambassadör i sociala medier är tankesättet. Man måste tänka på att man representerar en skola. Man kan inte lägga ut vad som helst, om det är en bild som ska ut måste man fråga om lov. Är det någon annan som tog bilden måste man nämna denna person. Sen så kan man inte bara skriva vad som helst (inga åsikter/känslor), som man kanske gör på privata konton. Man inser också att framtiden kommer att ha mera jobb som liknar denna, om man börjar med små steg kommer man nog lång fördet.

Det som jag tycker om uppgiften jag har haft är att man inser hur mycket det faktiskt finns som man måste beakta. Tog mig länge att börja skriva inlägget men så fort jag började går det nästan av sig självt. Osäkerhet var en stor grej, tankar om jag gör det här rätt var starka. Att vara ambassadör i sociala medier i en skola har inte funnits länge, så man var ute på obekant terräng så att säga.

Men nog med all predikan. Jag önskar den nästa ambassadören all lycka i världen, ta åt dig all kunskap du får av det här och utveckla dina uppgifter. Gör ditt bästa!

Lycka till ö. Sanida Bosnjakovic (skolans ambassadör i sociala medier 2016-2017) 😊


Tack och hej !!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar